klarajohanna

Kategori: Resor

Stockholm

Godmorgon! Hoppas allt är bra med er. I fredags kväll kom jag och Julia hem efter några supermysiga dagar i Stockholm. Vi fick bo hos mina kusiner och det var såå mysigt. Vi var där bara några dagar men vi hann ändå med rätt mycket.

Första dagen började vi med att åka in till Gamla stan. Där tog vi en kaffe och bara promenerade runt ett tag.

Senare på dagen åt vi lunch och fikade på ett mysigt café och shoppade lite.

I torsdags var vi på Gröna lund och trots min höjdskräck åkte jag allt.

Vi shoppade lite mer och sedan på kvällen åt vi på en jättemysig restaurang.

På fredagen steg vi upp rätt tidigt för att åka in till stan och äta brunch på Sthlm Brunch club.

Alltså såå gott! Vi satt länge och bara pratade och hade det så mysigt innan det var dags att åka hem.

Nice

I söndags bokade jag och Julia äntligen våran resa. Om tre månader är jag i Nice!

Badar i havet, promenerar längs strandpromenaden, äter god mat.....

och bor på Hotel Le Royal. Ska bli så himla härligt!

Det kommer en ny tid

Igår kväll satt jag och kollade igenom en massa bilder för att få lite vår-inspo i det här tråkiga snövädret. Hittade flera gröna och somriga bilder.

Denna bild är tagen i en park i staden Honfleur i norra Frankrike. Detta var vår första frankrike-resa. Vi hade hyrt en bil och ett litet rosa hus i staden Trouville och vi gjorde utflykter nästan varje dag till olika små byar och städer.

Jag tror att denna bild är från Helsingfors när vi var där i somras men jag är inte helt säker. Fint var det i alla fall!

Blommiga buskar utanför en kyrka i Helsingfors.

Den här bilden är tagen under en picknick vid Eiffeltornet, också på vår första frankrike-resa. Fint va?

Fjärilshuset

Förra lördagen var vår sista heldag i Stockholm och vi bestämde oss för att göra en utflykt till Hagaparken och Fjärilshuset.
Hur mysigt som helst att åka iväg alla tillsammans. Jag har aldrig varit på fjärilshuset utan bara sett bilder därifrån.
Jag kan lova att det var precis lika fint som jag trodde att det skulle vara. Om inte ännu finare.

Hela miljön var så himla vacker med alla blommor och växter. Förutom fjärilarna fanns det en ny utställning om farliga djur och i sista rummet flera akvarier med hajar och tropiska fiskar.

Här är Einar och kusin Engla på väg till hajarna.

innan vi åkte tillbaka gick vi en promenad i parken. Det var såå himla grönt och fint överallt.
Sista kvällen bjöd på pizzabuffé, ett besök hos våra tremeningar som vi inte träffat på länge och mysigt poolhäng.
Jag är så nöjd med våra härliga dagar i Stockholm och det var så mysigt att träffa kusinerna.

Hoppas ni har det bra! Kram

12/8

Hej på er alla fina!
Just nu befinner jag mig i Stockholm hos mina kusiner tillsammans med familjen. Vi bilade ner i Onsdags och åker hem igen på Söndag.
Såå skönt att åka bort ett tag innan det blir dags för jobb igen.
Gårdagen spenderade jag med mamma i gamla stan, på söder och på Fotografiska. Vi åt god lunch, strosade runt, gick i mysiga affärer och fikade på cafe String.
Idag tog vi färjan ut till Djurgården. Vi åt lunch på Blå porten där vi ätit en gång förut för några år sedan. Det var precis som jag kom ihåg det.
Supergott och supermysigt!

Efter en god lunch promenerade vi längs vattnet till Sjöhistoriska museet, och på väg dit gick vi igenom den här fina parken.

Innan vi åkte tillbaka hem igen gick vi in till stan och fikade på Sturekatten. Ett himla mysigt litet konditori!

Ikväll har vi ätit god mat och efterrätt och myst och imorgon blir det en utflykt till Hagaparken och Fjärilshuset.

Hoppas ni har det bra! Kram

Helsingfors dag 1

Tisdagen 28 juni bilade vi ner till Helsingfors från Vasa tillsammans med min mormor och morfar.
Det blev som en liten minisemester för att umgås och se Helsingfors, där jag aldrig har varit förut.
Vi åkte tidigt på morgonen och på eftermiddagen var vi framme vid vårt hotell, Hotel Grand Marina.
På kvällen åkte vi till Borgå, en gammal stad som ligger ganska nära Helsingfors.

Vi promenerade genom den äldsta delen av staden som var full av fina gamla hus och mysiga butiker. Älskar kullerstensgatorna!

Mormor, morfar, jag och Alma. Vi åt middag på en jättemysig restaurang som låg vid ån som rinner genom staden.
Jag och Almis var blommigt klädda och matchade med det fina vädret. Jag i min rosablommiga favoritkofta och Alma i sin loppisfyndade jumpsuit.

Vi promenerade genom den här vackra parken innan det var dags att åka tillbaka till hotellet i Helsingfors.
Vi var trötta efter den här dagen som mest bestod av resa, så resten av kvällen spenderades på hotellrummet. Med en massa naturgodis och TV-serier.

Hemma från Finland

Hej allihopa
Igår kväll kom jag hem från en veckas semester i Finland. Vi har ett sommarställe på en ö utanför Vasa tillsammans med resten av min närmaste släkt.
Där har jag tillbringat varje sommar sedan jag bara var några månader gammal så det stället betyder verkligen mycket för mej.
Där kan jag slappna av och ta det lugnt.
Vi började vår semestervecka med ett par dagar på Tallskat, som vårt sommarställe heter, sedan bilade vi ner till Helsingfors och bodde på hotell några dagar och de sista dagarna tillbringade vi på sommarstället.
Vi har badat, solat, ätit god mat, shoppat lite i Vasa och jag hann träffa flera släktingar som jag inte har sett på länge.

Mina planer för resten av sommaren består till en stor del av jobb men jag har mycket annat som jag också vill fylla min sommar med.
Skriva musik, läsa, umgås med vänner, fota mycket, skriva, och blogga förstås eftersom det var ett dag sedan nu....
Hoppas ni mår bra och har haft en bra sommar hittills! Kram

11/4

Nu är jag hemma igen efter ett kort besök i Stockholm. Pappa skulle åka ner för att köpa en bil så då bestämde jag mej för att följa med!
Det blev ett väldigt kort besök som sagt för vi åkte från Umeå tidigt på morgonen i lördags och åkte hem igår.
Så vi hann inte se mycket av staden, men däremot fick jag se lite av det fina vårvädret och träffa min morbror och hans familj.

Det tar ju ett tag att åka ner till Stockholm från Umeå så jag passade på att skriva lite skolarbete. Vi har inte jättemycket i skolan nu men det känns ändå bra att få göra undan lite saker så att det inte blir så mycket sen.
Jag hade med mig den här supergoda naturgodisblandningen plus en massa annat gott också.

Vi sov över hos mina kusiner från lördag till söndag. Vi ses inte så jätteofta eftersom vi bor så långt ifrån varandra så det var jättemysigt att få träffa dom.
Vi åt god middag som min morbror lagade, vi gick på en liten promenad och på kvällen myste vi framför TV:n och åt supergod efterrätt.
Eftersom jag fyllde år för ett tag sedan fick jag också superfina presenter som ni kommer få se sen!

Jag är verkligen nöjd med min helg. Det kändes så bra att få lämna alla tankar ett tag och bara åka iväg någon annanstans.
Nu väntar en vecka av skola som vanligt, träningar, rep och en konsert som jag och några andra ska sjunga på tillsammans.
Hoppas ni får en bra vecka! Kramis

En resa till Normandie

Sommaren 2014 åkte jag och min familj till Normandie i norra Frankrike.
Det var första gången jag var utomlands och vi tyckte alla all det skulle bli jätteroligt.
Och det blev det också. Det var såå härligt!

Vi bodde i Trouville, en gammal fiskarstad, i ett litet 1600-talshus. Staden var full av små butiker, caféer och bagerier. Så mysigt!
Det tog bara några minuter att gå från vårt hus ner till stranden. Flera dagar gick vi in till centrum och köpte  med oss lunch
och sen gick vi vidare till stranden där vi spenderade resten av dagen.

Jag och min älskade lillasyster på stranden.

På midsommarafton tog vi bilen och åkte på en liten roadtrip Honfleur, en liten stad i närheten av vår stad.
Där åkte vi pariserhjul och besökte en mysig park.

Mitt i centrum fanns denna fina karusell. Alltså hur fin?!

Senare på kvällen när vi var tillbaka i Trouville tog jag och Alma en promenad för att titta på den fina utsikten.

En dag tog vi tåget för att besöka Paris. Tågresan var lång, närmare tre timmar men det var helt klart värt det för det var såå fint i Paris!
Vi promenerade genom staden och tillslut kom vi till Eiffeltornet. Där fikade vi en lång stund innan vi promenerade vidare genom staden.
Parisdagen var en såå mysig dag.

Sista kvällen i Trouville åt vi middag på en jättemysig restaurang. Det var såå gott!

Resan till Frankrike var jättemysig trots att vi hade lite otur.
När vi skulle åka hem fick vi reda på att det pågick en flygledarstrejk vilket gjorde så att vi inte kunde åka hem.
Men det gjorde bara så att vi fick några underbara extradagar så det blev rätt så bra ändå.
Jag älskar Trouville och jag skulle verkligen vilja åka tillbaka dit!